Reakce a odpovědi na dotazy a výzvu

Pan inženýr Pavel Vaculík

Čáslav dne 7.3.2025

Věc : Reakce a odpovědi na dotazy a výzvu


Na zasedání zastupitelstva Čáslavi konaného dne 10.2.2025 jste vystoupil se svým názorem na koncepci odpadového hospodářství Středočeského kraje a obrátil jste se na mě se dvěma dotazy a výzvou k mojí osobě jako krajskému zastupiteli.


V krátké reakci na Vaše vystoupení jsem Vám a všem, kteří chtějí být zcela a podrobně seznámeni s postojem Středočeského kraje, nabídl možnost vše podrobně probrat na veřejném setkání konaném dne 24.2. na Nové scéně Dusíkova divadla za účasti RNDr. Martiny Vrbové, Ta měla na tomto setkání podrobnou prezentaci a následně odpovídala na všechny položené otázky. Tuto možnost jste nevyužil. Vaše tvrzení z diskusnímu příspěvku, v němž jste prohlásil, že trendem a cílem kraje je rozšiřovat skládky a že plán odpadového hospodářství Středočeského kraje z roku 2016 se stal „cárem papíru“, vyvrátila na setkání s občany RNDr. Vrbová.


Cílem kraje je vytvořit a udržovat komplexní, přiměřenou a efektivní síť zařízení k nakládání s odpady na území SK. V rámci toho jsou v POH vymezena zařízení potřebná na území kraje. Mezi základní zařízení patří pochopitelně také zařízení na odstraňování odpadů ostatních i nebezpečných, což jsou především skládky odpadů. Tato zařízení jsou a budou potřebná i v dalším období, protože se budou i nadále, byť ve velmi omezené míře, vyskytovat druhy odpadů (komunálních i průmyslových), které nebude možné recyklovat ani energeticky využít. Zásadou ale zůstává, že kraj nebude podporovat výstavbu nových skládek odpadů z veřejných prostředků. Kraj tedy nezměnil svůj přístup k dodržování hierarchie odpadového hospodářství a jeho plán OH vychází z platných právních norem. Provozovatelé stávajících skládek je mohou dále provozovat, případně je i rozšířit v rámci stávajících provozoven, pokud splní zákonné podmínky pro další provoz skládky. Nové skládky se ale v celé ČR nestaví.


Potřebná kapacita skládek se bude v následujících letech výrazně snižovat, a to s ohledem na povinnosti obcí třídit a recyklovat 65 % všech komunálních odpadů a s ohledem na zákaz jeho skládkování k roku 2030. V rámci aktualizovaného POH SK byla stanovena také nová prognóza vývoje produkce a nakládání s KO. Kolem r. 2030 se předpokládá podle variantních scénářů nárůst celkové produkce KO na cca 1 mil. tun a pokles celkového skládkovaného množství KO na 134-144 tis. tun a v roce 2035 na 95-106 tis. t. V roce 2023 se vyprodukovalo v kraji cca 391 tis. t SKO a 83 tis. t objemných odpadů, celkem tedy 474 tis. t. Většina těchto odpadů se skládkuje, z velké části na skládkách ve SK, kterých je provozováno 16, z toho jsou 4 skládky s životností do 10 let a 4 skládky nad 10 let. Do r. 2028-9 mají být na území kraje uvedena do provozu kapacitní ZEVO, která pojmou většinu nyní skládkovaných odpadů za účelem jejich energetického využití. Skládky na KO tedy budou potřeba jen v omezené míře.


Pří jednáních, kterých jsem se zúčastnil na krajské i ministerské úrovni jednoznačně zaznívá, že likvidace odpadů jeho ukládáním na skládky je nejhorší formou nakládání s odpady a z výše uvedeného předpokládaného vývoje se nepočítá s nárůstem potřeby skládek v rozsahu, v jakém byly skládky dříve využívány.Při posledním jednání, které jsem absolvoval u ministra životního prostředí 19.2. 2025 jednoznačně zaznělo z úst nejen ministra, ale dalších představitelů ministerstva, že rozšíření skládky v Čáslavi v tzv. dalších etapách ( 5-8 dle představ AVE CZ ) neodpovídá koncepci odpadového hospodářství ČR a skutečným potřebám skládkování. Všichni přítomní na tomto jednání se velmi podivovali nad tím, že se tomu město Čáslav nebrání a rada města ( Ing. Strnad, Mgr. Vaculíková, MUDr. Petrikovič, MUDr. Provazníková, Ing. Nezbedová, Mgr. Žaloudek, Ing. Ruml ) naopak odsouhlasila s touto firmou dohodu o spolupráci.Ostatně údiv nad tím, že město Čáslav za svého důvěryhodného partnera považuje trestně stíhanou společnost, která města poškodila o stovky miliónů korun, dávají najevo i ti, kteří tuto trestnou činnost vyšetřují.


Na závěr svého diskusního vystoupení jste mi položil dvě otázky a vznesl jeden apel. Na ty Vám odpovídám takto :


Otázka č. 1 - Proč jste o takto zásadní změně přístupu kraje ke skládkování odpadů nikoho neinformoval?

Odpověď : Jak vyplývá z výše uvedeného i vyjádření RNDr. Vrbové, Středočeský kraj nezměnil svůj přístup k dodržování hierarchie odpadového hospodářství a jeho plán OH vychází z platných právních norem. K žádné zásadní změně přístupu kraje ke skládkování odpadů nedošlo. Aktualizovaná závazná část POH SK byla schválena krajskou vyhláškou č. 4/2023 v listopadu 2023. Není rozhodně mojí povinností krajského zastupitele stejně jako kolegy Ing. Blažeje, který je navíc koaličním čáslavským zastupitelem, informovat o platné legislativě a obecně závazných krajských normách, za jejichž dodržování a aplikaci odpovídají zvolení představitelé města.


Otázka č. 2 - Žádám Vás, abyste nám sdělil, kde kraj předpokládá, v souladu s plánem odpadového

hospodářství SK, skládkovat tam zmíněných 10% SKO tedy ročně cca 50 tisíc tun po roce 2035?

Odpověď : Zaznělo opět na veřejném setkání od RNDr. Vrbové, kolik je skládek ve Středočeském kraji (uvádím i výše) s tím, že jsou i skládky v blízkosti našeho města, které se nacházejí na území sousedního kraje. Vyplývá z toho, že rozšíření čáslavské skládky o 2,5 mil m3 není v takovém rozsahu potřebné.


Výzva krajskému zastupiteli : Žádám Vás, abyste se jako krajský zastupitel vládnoucí koalice zasadil o náhradu ušlých příjmů města ze skládky od kraje, který blokuje vydání integrovaného povolení, a to v příkrém rozporu se svoji koncepcí, podporující skládky.

Odpověď : Již na jednání zastupitelstva jsem označil tento apel za zmatený a to z těchto důvodů :

1. Nevím, o co opíráte nařčení, že kraj blokuje vydání integrovaného povolení. O vydání rozhodnutí týkající se 28. změny integrovaného povolení čáslavské skládky se rozhoduje ve správním řízení, které je upraveno zákonem. O žádném porušení zákona v řízení mi není nic známo. Z tohoto důvodu ani nemohlo dojít ze strany kraje ke způsobení nějaké újmy městu Čáslav.

2. Samosprávě nepřísluší zasahovat do rozhodování krajských orgánů v přenesené působnosti. A to jak orgánům samosprávy, tak i jednotlivých zastupitelům.

3. Pokud se představitelé města Čáslavi domnívají, že městu mohla vzniknout jednáním správních orgánů kraje jakákoliv újma, je na nich, aby konali, co jim ukládá zákon. Apelujte tedy spíše na svoji manželku a další členy rady města, než na mě.


JUDr. Vlastislav Málek

zastupitel města Čáslavi - ČPV